Genade woordstudie



 
Bijbelleerhuis no 1901 
Studie    Genade. 

Woord: In het Grieks Χάρης charis is geschenk , iets dat wij niet verdienen. In het Hebreeuws חָנַן chanan is genadig. Het werkwoord betekent “een zaak om niet doen “Dat is vrijwillig, door een zuiver en louter welbehagen. Niet door het betalen van prijs, door het verdienen van rechtvaardigheid of het werken voor loon.  
Het oude testament:    
Noach vond genade in de ogen van God. Gen 6: 8 van Mozes staat geschreven Exodus 33: 11 tm  13 : “En de HEERE sprak tot Mozes aangezicht aan aangezicht, gelijk een man met zijn vriend spreekt; daarna keerde hij weder tot het leger; doch zijn dienaar Jozua, de zoon van Nun, de jongeling, week niet uit het midden der tent.12 En Mozes zeide tot den HEERE: Zie, Gij zegt tot mij: Voer dit volk op! maar Gij laat mij niet weten, wien Gij met mij zult zenden; daar Gij gezegd hebt: Ik ken u bij name! en ook: Gij hebt genade gevonden in Mijn ogen!13 Nu dan, ik bidde, indien ik genade gevonden heb in Uw ogen, zo laat mij nu Uw weg weten, en ik zal U kennen, opdat ik genade vinde in Uw ogen; en zie aan, dat deze natie Uw volk is!” 
Het nieuwe testament:  
 Ef 1: 4Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil. 6 Tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde; 
Mocht u het werk van het Bijbelleerhuis of de online Bijbelschool willen steunen dan kunt u dat doen door een gift over te maken op  Rekening nr:  NL16ABNA0579749193 t.n.v. H.  Kamphuis . Wij hebben geen anbi nr. 


Populaire posts van deze blog

Zaligmakend geloof Woordstudie